انتقال یک پروتئین می‌تواند موجب بروز علایم دیابت نوع 2 شود

2 اوت 2016- بر اساس یک تحقیق جدید، علایم بیماری دیابت نوع 2 بدنبال انتقال یک نوع پروتئین با ساختاراشتباه( تاخوردگی اشتباه یا misfolded)، القاء می‌شود.

 محققان آمریکایی اعلام کردند یک نوع پروتئین پانکراسی قادر به  از بین بردن عملکرد سلولهای بتا و افزایش مقدار قندخون است که هر دو از علایم دیابت نوع 2 می‌باشند.

 این مطالعه همچنین نشان داد این علایم شباهت‌هایی با نوعی بیماری شناخته شده بنام بیماری prion دارد که شامل بیماری جنون گاوی(Bovine Spongiform Encephalopathy) و بیماری Creutzfeldt-Jakobاست.

نویسنده‌ی این مقاله دکتر Soto از دانشکده‌ی پزشکی McGovern از دانشگاه علوم بهداشتی تگزاس می‌گوید: تاکنون به این مفهوم توجهی نشده است، اگر چه شواهدی قوی در حمایت از این موضوع که دیابت نوع 2 یک بیماری عفونی می باشد را ارائه نمی‌دهد.

 90 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای  تجمعات غیر طبیعی از پروتئینها در سلولهای بتا در جزایر پانکراس خود هستند، این تجمعات پروتئینی اکثراً شامل تجمع یک پروتئین خاص بنام islet amyloid polypeptideیا IAPP میباشد.

درحالیکه دیابت نوع 2 با فاکتورهای ژنتیکی، زیست محیطی و شیوه‌ی زندگی مرتبط است، علت آن هنوز بطور کامل درک نشده است، همچنین نقش دقیق IAPP در بروز دیابت نوع 2 نامشخص است.

محققان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که IAPP، سلولهای جزایر را به طریقی مشابه با بیماریهای دیگر، نظیر بیماری آلزایمر و پارکینسون- که در آنها تجمعات پروتئین‌هایی با تاخوردگی اشتباه علت بروز بیماری هستند- از بین می‌برد. هنگامیکه یک پروتئین به طور اشتباه  تاخوردگی می‌یابد، ساختار آن تغییر کرده و این ساختار ناصحیح سبب می‌گردد عملکردی که از آن انتظار می‌رود، را نداشته باشد.

 دکتر Soto و همکارانش  دریافتند که تزریق مقادیر کمی از پروتئین معیوب IAPP، موجب تشکیل رسوبات پروتئینی در پانکراس موش می‌شود و درعرض چند هفته در این موشها علایمی از دیابت نوع 2 بروز می‌کند.

 آنها معتقدند مقادیر کمی از IAPP  معیوبمی‌تواند سبب القاء تشکیل رسوبات پروتئینی فشرده در سلولهای جزایر پانکراس استخراج شده از پانکراس اهدا کنندگان سالم شود.

در این تحقیق انتقال بیماری دیابت نوع 2 بین افراد به تصویر کشیده نشده است، دکترSoto  می‌ گوید: با توجه به ماهیت آزمایشگاهی این مدلها و بیماری ایجاد شده در این مطالعه، از نتایج آن نباید استنباط شود که بیماری دیابت نوع 2 یک بیماری واگیردار انسانی است، مگر اینکه در مطالعات آتی شواهد بیشتری در این زمینه بدست آید. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Experimental Medicine منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/transmission-of-a-protein-could-cause-symptoms-of-type-2-diabetes-97134082.html